Czym jest Buddha bowl? – niektórzy z Was mogą się zastanawiać. Buddha bowl możemy przetłumaczyć dosłownie jako miska buddy. Jest to posiłek naładowany wartościami odżywczymi, kolorowy, a wszystko to w wypełnionej po brzegi misce – misce buddy. W sumie to nic innego, jak odpowiednio skomponowana, rozłożona na czynniki pierwsze pożywna sałatka.. 🙂

Miska buddy to świetny, odżywczy i kolorowy posiłek, który doda nam energii i wzmocni organizm. Składniki dobiera się według pewnych schematów, aby dostarczyć organizmowi wszystkich potrzebnych wartości odżywczych. To cudowny posiłek do zjedzenia zarówno w domu, jak i świetny pomysł na lunchbox do pracy.

 

buddha bowl - miska buddy kolorowy obiad

Jak skomponować idealną Buddha bowl?

Kluczem do smacznej i pożywnej miski buddy jest odpowiednie dobranie składników. Poniżej kilka wskazówek, jakie proporcje zachować komponując swoją Buddha bowl.

1. Zboża (1/4 miski)

Zboża sprawiają one, że miska buddy jest sycąca. W jakiej formie możemy ich tutaj użyć?

  • ryż – zarówno biały, jak i pełnoziarnisty, ugotowane na sypko,
  • kasza kuskus,
  • komosa ryżowa,
  • kasza jaglana,
  • makaron pełnoziarnisty,
  • makaron ryżowy

2. Źródło białka (1/4 miski)

  • chude mięso,
  • ryby (pieczone, gotowane na parze),
  • tofu,
  • czerwona fasola,
  • soczewica,
  • ciecierzyca (gotowana lub z puszki),
  • jajka

3. Warzywa (1/2 miski)

Warzywa są najważniejsze! Sprawiają, że posiłek staje się kolorowy i pełen witamin. W misce buddy powinny się znaleźć zarówno surowe warzywa, jak i gotowane lub pieczone. To sprawi, że każdy kęs będzie miał inną fakturę – jedne warzywa będą miękkie, a innych przepysznie chrupiące, yummy! Prawie wszystkie warzywa się nadadzą, ale poniżej kilka propozycji w ramach inspiracji:

  • brokuły,
  • fasolka szparagowa,
  • marchewka pokrojona na cienkie paseczki,
  • papryka w paskach,
  • pieczone bataty,
  • cukinia,
  • pieczone pieczarki,
  • buraki,
  • sałata,
  • szpinak,
  • rukola,
  • ogórek,
  • pomidory,
  • kukurydza,

4. Dodatki do smaku

To dodatki decydują o ostatecznym smaku Buddha bowl, więc dobierz takie, które uwielbiasz! Może to być:

  • dojrzałe awokado (pokrojone na cząstki lub rozgniecione widelcem),
  • starty ser,
  • świeże zioła (pietruszka, kolendra, bazylia).
  • sos BBQ,
  • sos sojowy,
  • sok z cytryny i oliwa z oliwek,
  • hummus,
  • dressing na bazie jogurtu greckiego,
  • sezam,
  • orzeszki ziemne,
  • masło orzechowe,
  • tahini

 

 

miska buddy, czyli zdrowy kolorowy obiad do pracy

Moja Buddha Bowl – mój przepis

Tak jak widzicie, nie ma jednego przepisu na miskę buddy. Jest to dowolna kompozycja odpowiednio zbilansowanych składników. Poniżej pokażę Wam moją propozycję na przygotowanie Buddha Bowl. Pamiętajcie, że w tym przypadku nie musicie podążać krok w krok za przepisem – postawcie na sezonowe warzywa lub to co macie akurat pod ręką 🙂

Czego potrzebujemy?

  • ok. 60 g makaronu ryżowego (u mnie makaron ryżowy Tao Tao),
  • jedna marchewka,
  • kilka różyczek brokuła,
  • garść fasolki szparagowej,
  • kilka pasków papryki,
  • kawałek pieczonego lub smażonego łososia,
  • garstka orzeszków ziemnych,
  • natka pietruszki,
  • 2 łyżki sezamu,
  • 2 łyżki jogurtu naturalnego
  • 1 łyżka musztardy
  • 1 łyżka soku z cytryny

Przygotowanie:

  1. Brokuły myjemy, dzielimy na małe różyczki i gotujemy – w wodzie lub na parze. Ważne, żeby nie gotować ich za dług, dzięki temu zachowają swój kolor, chrupkość i właściwości.
  2. Fasolkę szparagową oczyszczamy – odkrawamy końcówki i dzielimy większe fasolki na mniejsze kawałki. Gotujemy w osolonej wodzie, aż do miękkości.
  3. Marchewkę kroimy w cienkie paseczki za pomocą noża lub obieraczki julienne.
  4. Łososia dzielimy na małe kawałki.
  5. Makaron przygotowujemy według instrukcji na opakowaniu – nie trzeba go gotować, wystarczy zalać wrzątkiem i odstawić na kilka minut, a następnie odcedzić.
  6. Przygotowujemy dressing – jogurt, musztardę i sok z cytryny (można dodać też trochę skórki z cytryny) blendujemy lub bardzo dokładnie mieszamy trzepaczką.
  7. Wszystkie składniki układamy w misce, dodajemy sezam i orzeszki, a na koniec polewamy dressingiem.

buddha bowl z łososiem i makaronem ryżowym tao tao

miska buddy czyli pomysł na szybki i zdrowy obiad

 

Makaron ryżowy to świetna baza do posiłków. Jest lżejszy od makaronu pszennego, a równie dobrze pasuje do różnych sosów i warzyw. Można użyć go makaronu po azjatcku (sama się sobie dziwę, że wyciągam przepis z taaak dawna i z tak wstydliwymi zdjęciami), albo do przygotowania pysznych spring rolls .

Pamiętajcie, że możliwości przygotowania buddha bowl są praktycznie nieskończone. Kombinujcie z ulubionymi składnikami, a na Waszych talerzach nigdy nie zagości nuda 🙂

Buddha bowl, czyli miska pełna zdrowia
Oceń ten wpis

Mogą spodobać Ci się również:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *